تحصیل در ترکیه | معدل و هزینه اپلای تحصیل در ترکیه 2024

یکی از خدماتی که به صورت تخصصی و توسط دپارتمانی مستقل کشور ترکیه در موسسه مهاجرتی کارینا ویزا ارایه می شود خدمات مهاجرتی مربوط به تحصیل در ترکیه است. در این مطلب، نکات مهمی مثل شرط معدل و هزینه تحصیل در ترکیه به همراه سایر مباحث مرتبط، برای افرادی که علاقه مند به ادامه دادن تحصیلات در ترکیه هستند توضیح داده شده است. هزینه تحصیل در ترکیه، شرایط ورود به دانشگاه های ترکیه، آزمون SAT ترکیه و آزمون YOS از جمله عناوین مرتبط با این مقاله هستند.

تحصیل در ترکیه
تحصیل در ترکیه

سیستم آموزشی کارآمد و بین‌ المللی یکی از دلایل اصلی افزایش تعداد علاقه مندان به تحصیل در ترکیه است. با مراجعه به سایت QS World University Rankings می توانید رتبه دانشگاه های ترکیه را در لیست مربوط به سال 2024 مشاهده نمایید.

 

حداقل معدل برای تحصیل در ترکیه

حداقل معدلی که برای تحصیل در ترکیه به آن نیاز دارید در اغلب دانشگاه ها برای مقطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس – Master degree) 2.00 و برای مقطع دکتری (PhD) 2.50 است. البته ممکن است بعضی از دانشگاه های ترکیه، حداقل معدل برای تحصیل در ترکیه را به میزان بالاتری در نظر بگیرند. بر این اساس، بدیهی است که معدل بالاتر قرصت های بیشتری را برای موفقیت در مرحله پذیرش دانشگاه های کشور ترکیه به وجود می آورد.

 

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

تحصیل در ترکیه به ویژه در مقاطع بالای تحصیلی به زبان انگلیسی است؛ به همین دلیل مدارک تحصیلی دانشجویان بین المللی که از دانشگاه های ترکیه فارغ التحصیل می شوند در نقاطه مختلف دنیا معتبر در نظر گرفته می شود. خالی از لطف نیست که یادآور شویم مدارک تحصیلی هر دانشگاهی دارای اعتبار متفاونی است، لذا توصیه می شود پیش از ثبت نام در دانشگاه موردنظر آیین نامه ارزش مدرک تحصیلی مربوطه را بررسی نمایید.

 

هزینه تحصیل در ترکیه

بورسیه تحصیلی و شهریه‌ رایگان عامل مهمی برای انتخاب دانشگاه به ویژه توسط دانشجویان بین المللی است که قصد دارند در ترکیه تحصیل کنند. استفاده از بورسیه های تحصیلی باعث کاهش قابل توجه هزینه تحصیل در ترکیه می شود.

کشور ترکیه، از لحاظ علمی، سیستم آموزشی پویایی دارد. در حال حاضر بیش از 200 دانشگاه و موسسه علمی تحقیقاتی در این کشور فعال هستند. هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه بر اساس کیفیت و برنامه تحصیلی ارایه شده متفاوت است.

به طور کلی هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه متناسب با نوع دانشگاه و اینکه دانشگاه دولتی است یا خصوصی متغیر است. هزینه تحصیل در ترکیه اگر دانشگاه‌ دولتی باشد از دانشگاه‌ های خصوصی کمتر است. عوامل دیگری که در محاسبه هزینه تحصیل در ترکیه تاثیرگذار هستند عبارتند از:

  1. مقطع تحصیلی
  2. نوع رشته: پزشکی، دندانپزشکی، حقوق، مهندسی در ترکیه
  3. طول دوران تحصیل

 

سایت اقامت ترکیه
سایت اقامت ترکیه

 

تحصیل رایگان در ترکیه

برای تحصیل رایگان در ترکیه، دانشجویان باید بتوانند از بورسیه ها و اسکالرشیپ هایی که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارایه می شود برخوردار شوند. اگر دانشجویی بتواند پذیرش فول فاند در رشته‌ تحصیلی خود دریافت کند می تواند به صورت رایگان در ترکیه تحصیل کند.

البته هزینه تحصیل در تمامی رشته های علوم پایه، مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی و اقتصادی در ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا پایین تر است. یکی از علت های اصلی این اختلاف هزینه، ارزش پایین تر واحد پول کشور ترکیه یعنی لیر در مقایسه با دلار و یورو است. سیاست های جذب دانشجویان بین المللی توسط دولت ترکیه نیز باعث شده است که مسیر پذیرش تحصیلی در ترکیه راحت تر شود.

 

شرایط تحصیل در ترکیه پزشک

به دلیل وجود دانشگاه های معتبری که تحصیل در رشته پزشکی را در ترکیه ارایه می دهند شرایط مطلوبی برای علاقه مندان به تحصیل در ترکیه پزشکی محیا است. تحصیل در ترکیه تنها محدود به پزشکی در ترکیه نمی شود. برای رشته های دندانپزشکی در ترکیه، پزشکی در ترکیه و داروسازی در ترکیه نیز طیف گسترده ای از موسسات و برنامه های آموزشی با کیفیت ارایه می شود. بسیاری از دوره های تحصیلی فیزیوتراپی در ترکیه و داروسازی در ترکیه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته می شوند.

 

تحصیل در ترکیه بدون ازمون

از جمله نکات مهم تحصیل در ترکیه این است که از ابتدا نیازی به مدرک زبان ندارید. شما می توانید تحصیل در ترکیه بدون ازمون زبان را شروع کنید و سپس به تحصیل زبان مشغول شوید. البته این مورد به پرونده تحصیلی شما بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از تحصیل در ترکیه بدون آزمون تنها کافی است با موسسه مهاجرتی کارینا تماس بگیرید. کارشناسان دپارتمان مهاجرت تحصیلی و اخد اقامت ترکیه آماده پاسخگویی به تمامی سوالاهای شما هستند.

 

مزایای اصلی تحصیل در ترکیه

  • موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به ایران
  • شباهت های فرهنگی و زبانی
  • هزینه کمتر در مقایسه با اروپا و امریکا
  • داشتن همراه در طول دوران تحصیل

 

هزینه تحصیل در ترکیه
هزینه تحصیل در ترکیه

معایب تحصیل در ترکیه

از آنجایی که هدف اصلی از این مطلب ارایه یک راهنمای کامل برای تحصیل در ترکیه است، از شما دعوت می کنیم که تجربیات و نظرات خود را معایب تحصیل در ترکیه در قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین در میان بگذارید. سیستم آموزشی ترکیه همانند هر سیستم آموزشی دیگری می تواند دارای معایبی برای تحصیل در این کشور باشد.

 

هزینه تحصیل در ترکیه به تومان

اگر قصد دارید تا برآوردی از هزینه تحصیل در ترکیه به تومان داشته باشید، ابتدا باید نوع برنامه‌ تحصیلی مدنظر خود را مشخص کنید. سیستم آموزشی ترکیه به گونه ای طراحی شده است که تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور برای رشته های گوناگون و مقاطع مختلف امکان پذیر است. با در نظر گرفتن دستاوردهای کشور ترکیه در سال های اخیر به نظر می رسد اگر هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی و امریکا را با هزینه در ترکیه به تومان مقایسه کنیم به جمع بندی بهتری در ارتباط با این موضوع خواهیم رسید.

در جدول زیر هزینه تحصیل در ترکیه به تومان را می توانید با تبدیل نرخ دلاری ارایه شده به دست بیاورید. این هزینه ها مربوط به رشته داروسازی در ترکیه در  مقطع کارشناسی هستند. دلیل اختلاف هزینه ها برای یک دانشگاه نیز براساس ترکی یا انگلیسی بودن زبان دوره ارایه شده است. به طور کلی دوره های انگلیسی زبان در این جدول از شهریه بالاتری برخوردار هستند.

نام دانشگاه هزینه
Medipol University $19,800
Medipol University $10,080
El Biruni University $10,080
El Biruni University $9,000
Istinye University $10,260
Istinye University $11,286
Kocaeli Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi $6,500
Lokman Hekim University $8,550
Lokman Hekim University $9,500
Fenerbahçe University $6,500
Yeditepe University $19,980

 

داروسازی در ترکیه بدون آزمون چند سال است
داروسازی در ترکیه بدون آزمون چند سال است

شرایط سنی تحصیل در ترکیه

شرایط سنی تحصیل در ترکیه محدودیت خاصی ندارد و علاقه مندان می توانند در مقاطع مختلف تحصیل کنند. شرکت در آزمون یوس بدون محودیت سنی است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه نمود این است که ممکن است برخی دانشگاه ها برای ارایه بورسیه شرایط سنی را در نظر بگیرند. برای مثال برخی از شرایط سنی تحصیل در ترکیه برای برخورداری از بورسیه های تحصیلی می توانند به صورت زیر باشند:

  1. حداکثر 21 سال برای بورسیه در مقطع کارشناسی و لیسانس
  2. حداکثر 30 سال برای بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد و فوق لیسانس
  3. حداکثر 35 سال برای بورسیه در مقطع دکتری و PhD

 

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

موارد اصلی مرتبط با شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم عبارت است از:

  1. مدرک دیپلم دبیرستان
  2. مدرک پیش دانشگاهی
  3. گواهی ریز نمرات
  4. رزومه علمی
  5. انگیزه نامه

با مدرک دیپلم می توانید برای مقطع کارشناسی در ترکیه اقدام کنید. مدرکی که میزان مهارت شما در زبان انگلیسی یا ترکی نشان دهد برای تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم موثر است.

 

شرایط تحصیل در ترکیه دندانپزشکی

شرایط اصلی تحصیل در ترکیه دندانپزشکی به صورت زیر است:

  1. مدرک دیپلم دبیرستان
  2. مدرک پیش دانشگاهی
  3. آزمون YOS

مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور ترکیه در حدود 5 سال و هزینه آن نیز در به طور تقریبی 10,000 تا 36,000 لیر است.

 

شرایط تحصیل در ترکیه دبیرستان

شرایط تحصیل در ترکیه دبیرستان که مربوط به مدارس بین المللی ترکیه که دروس مقاطع دبیرستان ارایه می دهند ارایه مدرکی برای اثبات تسلط شما به زبان انگلیسی یا ترکی است. رزومه علمی خوب نیز احتمال موفقیت برای تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

شرایط جدید اقامت ترکیه
شرایط جدید اقامت ترکیه

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا جوانب مختلف تحصیل در ترکیه به طور کامل بررسی شوند. همانطور که گفته شد تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه در رشته‌ ها و مقاطع تحصیلی گوناگونی امکان پذیر است. هزینه‌ تحصیل در ترکیه باعث شده است که فرصت‌ های تحصیل به ویژه درشهرهایی مثل آنتالیا و آنکارا علاقه مندان زیادی داشته باشد. تحصیل به زبان انگلیسی و در برخی شرایط بدون نیاز به مدرک زبان برای افرادی که به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی مثل کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه با پیچیدگی های کمتر در اپلای تحصیلی ترکیه مواجه شوند. مهاجرت تحصیلی یکی از راه های مهاجرت به ترکیه است که می تواند پس از فارغ‌ التحصیلی فرصت‌ های شغلی مناسبی را به همراه داشته باشد.

 

پرسش های رایج تحصیل در ترکیه

آیا تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان ممکن است؟

بله، مدرک زبان برای تحصیل در همه دانشگاه‌های ترکیه الزامی نیست.

فرآیند ثبت نام در دانشگاه ها برای تحصیل در ترکیه چگونه است؟

برای دریافت مشاوره تخصصی ثبت نام در دانشگاه های ترکیه می توانید از خدمات ویژه دپارتمان تحصیل در ترکیه موسسه کارینا استفاده نمایید.

آیا تحصیل در ترکیه انتخاب درستی است؟

نزدیکی به ایران، شباهت های فرهنگی و هزینه کمتر در مقایسه با آمریکا و کانادا از ویژگی های مثبت تحصیل در ترکیه هستند.

 

‫17 دیدگاه ها

  1. سلام خیلی ممنون از مطلب خوب و کاملی که در مورد تحصیل در ترکیه گذاشتید.
    من تو اینترنت تحصیل در ترکیه نی نی سایت و چند تا موسسه دیگه رو سرچ کردم ولی اینجا جواب خیلی از سوال هامو دقیق گرفتم

  2. سلام
    من می خوام برای تحصیل در ترکیه اقدام کنم ولی نمی دونم مدرک دیپلمم چی شده و کجاست. روند درخواستش چه جوریه؟ باید برم آموزش و پرورش یا همون دبیرستانی که درس خوندم؟

    1. سلام
      امیدوارم این پیام کمکتون کنه
      اول اینکه اگر دانشجو یا فارغ التحصیل هستید احتمالا مدارک رو موقع ثبت نام دانشگاه رفتید از مدرسه گرفتید و تحویل دانشگاه دادید یا اینکه هنوز تو خود مدرستون هست
      ولی اگر پیش خودتون بوده و دسترسی ندارید فکر می کنم روش به این صورت هست که
      اول برید آموزش و پرورش فرم المثنی مربوط رو بگیرید.
      بعدش فیش بانکی رو پرداخت میکنید و یک تعهد هم در دفترخانه میدید
      مرحله بعد می رید مدرسه ای که دیپلم گرفتید مدارکی که بهتون میگن رو میگرید و می برید آموزش و پرورش.
      مرحله آخر هم از اداره کل آموزش و پرورش مدرک المثنی رو می گیرید.
      اگر که مدرکتون رو برای اپلای می خواهید بهشون بگید قصد ترجمه دارید تا مهرهای مربوطه رو هم پشت مدرک المثنی براتون بزنن.

  3. هزینه متوسط تحصیل در ترکیه و یک زندگی دانشجویي به غیر از اجاره خونه ماهانه حدودا چقدر میشه؟

    1. من براساس تجربه خودم میگم که برای یک زندگي معمولي دانشجویی هست. نه اینکه خيلي ولخرجي باشه نه خيلي اقتصادي باشه.
      از 10.000 لیر تا 20.000 لیر

    2. سلام
      تشکر از پیامتون.
      آیا دانشگاه دولتی مدنظر شما است؟ شهر محل تحصیل هم نقش مهمی در هزینه های تحصیل در کشور ترکیه دارد.
      کارشناسان دپارتمان تحصیل در ترکیه کارینا به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی سوالات شما هستند.

    1. سلام
      تشکر از پیامتون.
      به طور کلی مدارک موردتایید وزارت علوم ایران معتبر هستند.
      کارشناسان دپارتمان تحصیل در ترکیه کارینا به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا