تحصیل در هلند ✔️ هزینه، مدرک زبان و شرایط اپلای تحصیل در هلند 2024

با تحصیل در هلند می توانید تحصیل در یکی از باکیفیت ترین سیستم های آموزشی جهان را تجربه کنید. در حدود 95% از مردم هلند به زبان انگلیسی مسلط هستند و این ویژگی باعث شده است که اپلای تحصیلی در هلند توجه دانشجویان بین‌ المللی را به سمت خود جلب کند. در ادامه این مطلب به مواردی مثل هزینه تحصیل در هلند بر اساس جدیدترین تغییرات سال 2024، راهنمای اپلای تحصیل در هلند در مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد، دکتری و پست داک می پردازیم. همچنین مباحثی مثل تحصیل رایگان در هلند نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تحصیل در هلند
تحصیل در هلند

 

تحصیل در هلند در مقایسه با سایر کشورهای جهان و به ویژه کشورهای اروپایی نکات مهم مربوط به خود را دارد. برخی اعتقاد دارند که اخذ ویزای تحصیلی هلند برای ایرانیان دشواری هایی دارد. در سیستم آموزشی هلند دانشگاه هایی که نام آن ها با WO مشخص می شود تحصیلات عالی را به صورت پژوهش محور ارایه (research-oriented higher education) می دهند. در زبان هلندی این دانشگاه ها wetenschappelijk onderwijs, WO نامیده می شود. هدف از ارایه این دوره ها آموزش علمی به متقاضیان است که بتوانند در حرفه و مشاغل مرتبط به علوم و دانش های تخصصی مشغول شوند.

 

مراحل کلی تحصیل در هلند

مراحل تحصیل در هلند را می توان در 7 گام زیر خلاصه نمود:

  1. دریافت نامه پذیرش تحصیل در هلند
  2. ارسال فیزیکی ترجمه مدارک به دانشگاه
  3. پرداخت مبلغ شهریه
  4. آماده سازی مدارک موردنیاز ویزا
  5. پرداخت هزینه بیمه دانشجو
  6. پرداخت هزینه های مرتبط با ویزا
  7. گرفتن تاییدیه IND با ویزای متقاضی

انواع پذیرش دانشجو برای تحصیل در هلند

پذیرش دانشجویان بین المللی برای تحصیل در هلند اغلب در یکی از دو حالت مشروط (Conditional) کاندیشنال یا پذیرش کامل و بدون شرط (Unconditional) ارایه می شود. برای انجام مراحل ویزا نیاز است که پذیرش از نوع آن کاندیشنال و یا کامل و بدون شرط باشد.

ارسال فیزیکی مدارک تحصیل در هلند

ممکن است دانشگاه موردنظر در هلند درخواست کند که مدارک به صورت فیزیکی ارسال شوند. در این شراسط باید کپی مدارک توسط دانشگاه ایران مهر شود و سپس به همراه ترجمه ها (دانشنامه، ریر نمرات و …) از طریق پست برای دانشگاه مقصد در هلند فرستاده شوند.

پرداخت شهریه تحصیل در هلند

یکی دیگر از مراحل مهاجرت تحصیلی به این کشور پرداخت هزینه تحصیل در هلند است. دانشجویان بین المللی ورودی ماه سپتامبر شهریه تحصیلی را برای یک سال پرداخت می کنند. برای دانشجویان ورودی ماه فوریه اما مبلغی برابر هفت دوازدهم شهریه محاسبه می شود.

تمکن مالی تحصیل در هلند

برای تحصیل در هلند به طور کلی دو نامه تمکن مالی درخواست می شود:

  1. یکی توسط دانشگاه برای اینکه دانشجو اثبات کند توانایی پرداخت شهریه دانشگاه را دارد.
  2. و دیگری نامه تمکن برای ارایه به سفارت و دریافت ویزای تحصیلی هلند

تحصیل در هلند کارشناسی ارشد

تحصیل در هلند تنها محدود به کارشناسی ارشد نمی شود. مهاجرت تحصیلی به هلند در دوره های مدارس و کارشناسی یا لیسانس که در انگلیسی Bachelor’s degree نامیده می شود نیز امکان پذیر است. همچنین برای تحصیلات تکمیلی در هلند می توان برای مقاطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس (به انگلیسی Master’s Degree) و مقطع دکتری یا PhD اقدام نمود.

هزینه <yoastmark class=

هزینه تحصیل در هلند

به طور کلی در سال های تحصیلی 2023 و 2024 هزینه تحصیل در هلند برای کارشناسی به طور میانگین سالیانه مبلغی بین شش تا پانزده هزار یورو در نظر گرفته شده است. برای مقطع کارشناسی ارشد نیز می توان بازه 8000 تا 20000 یورو در سال را درنظر گرفت. البته بدیهی است که رشته تحصیلی، مقطع و دانشگاه در تعیین هزینه تحصیل در هلند بسیار موثر هستند.

در جدول زیر هزینه تحصیل در هلند و هزینه تحصیل در انگلیس با یکدیگر مقایسه شده اند.

مقطع تحصیلی کشور هزینه سالیانه
کارشناسی هلند 8000 تا 20000 یورو
کارشناسی انگلیس 11400 تا 38000 پوند
13000 تا 43349 یورو

در این جدول هر پوند معادل 1.14 یورو در نظر گرفته شده است.

کارشناسی در هلند

مطابق سیستم آموزشی کشور هلند، تحصیل در هلند به دو شیوه آموزش حضوری دانشگاهی و آموزش آزاد غیرحضوری امکان پذیر است. مقطع کارشناسی در هلند به طور معمول کارشناسی در یک دوره 4 ساله و شامل 168 واحد درسی ارایه می شود. همچنین

وزارت آموزش، فرهنگ و علوم هلند (به هلندی: Ministryie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen؛ OCW) مسئول اصلی ارایه خدمات آموزشی، فرهنگی، علمی، تحقیقاتی در کشور هلند است.

تحصیل دندانپزشکی در هلند

برخی از پرسش های رایج افرادی که متقاضی تحصیل دندانپزشکی در هلند هستند عبارت است از:

  • آیا رشته دندانپزشکی در هلند به انگلیسی هم ارایه می شود؟
  • آیا برای تحصیل دندانپزشکی در هلند به مدرک زبان آیلتس نیاز است؟
  • حداقل نمره آیلتس برای تحصیل دندانپزشکی در هلند چه نمره ای است؟

برای مشاهده پاسخ این سوالات می توانید به مطلب راهنمای کامل مهاجرت کادر درمانی در هلند ✔️ آزمون AKV مجوز کادر درمان مراجعه نمایید.

 

اپلای هلند

برای اپلای هلند به چه مدارکی نیاز است؟ برای اپلای تحصیلی به کشور هلند، می توانید از چک لیست زیر استفاده نمایید:

  • نامه پذیرش معتبر از یکی از دانشگاه های کشور هلند و یا موسسه های علمی و آموزشی این کشور
  • پاسپورت معتبر که زمان انقضای کافی را داشته باشد
  • فرم های تکمیل شده مربوط به اپلای و پذیرش
  • مدارک مربوط به بیمه متقاضی اپلای
  • گواهی پرداخت هزینه های اپلای هلند
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری (Police Clearance Certificate)

لازم به ذکر است که موارد عنوان شده، تنها برخی از اصلی ترین گزینه های چک لیست اپلای هلند هستند. برای دریافت اطلاعات دقیق متناسب با شرایط خود می توانید با کارشناسان مجرب موسسه کارینا در دپارتمان تحصیل در هلند تماس بگیرید و یا فرم مشاوره رایگان را تکمیل نمایید.

آیا برای تحصیل در هلند به آزمایش پوستی سل TB نیاز است؟

دانشجویانی که از ایران برای تحصیل در هلند اقدام می کنند نیازی به آزمایش پوستی سل Tuberculosis (TB) Skin Test ندارند.

آزمایش پوستی سل Tuberculosis (TB) Skin Test برای ویزای تحصیلی هلند

 

تحصیل پزشکی در هلند

تحصیل پزشکی در هلند مزایای فراوانی دارد. برای مثال اگر در دوره های انگلیسی شرکت نمایید تمامی واژگان فنی ضروری پزشکی را در مراحل اولیه به زبان آکادمیک بین المللی انگلیسی آموزش داده می شود.

تحصیل پزشکی در هلند به دو زبان انگلیسی و آلمانی امکان پذیر است. دوران تحصیل این رشته به سه بخش کلی تقسیم می شود. بخش اول شامل یک بازه زمانی سه ساله برای فراگیری آموزش های غیر بالینی است. در ادامه یک دوره سه ساله دیگر با هدف آموزش به صورت بالینی انجام می شود. در پایان تحصیل پزشکی در هلند نیز یک سال دوره طرح کار ارایه می شود.

 

اپلای کارشناسی تحصیل در هلند
اپلای کارشناسی تحصیل در هلند

 

هزینه تحصیل پزشکی در هلند چقدر است؟

هزینه تحصیل پزشکی در هلند برای یک سال تحصیلی در سال های تحصیلی 2023، 2024 به صورت زیر است:

  • کارشناسی پزشکی (Bachelor’s in Medicine) در حدود 24000 یورو
  • کارشناسی انفورماتیک پزشکی (Bachelor’s in Medical Informatics) در حدود 13000 یورو
  • کارشناسی ارشد پزشکی (Bachelor’s in Medicine) در حدود 27000 یورو
  • کارشناسی انفورماتیک پزشکی (Bachelor’s in Medical Informatics) در حدود 17000 یورو

 

تحصیل رایگان در هلند

به طور کلی برای تحصیل رایگان در هلند می توانید از سه حالت زیر استفاده نمایید:

1- بورسیه های دانشگاهی
اقدام برای دریافت بورسیه های دانشگاهی هلند یکی از رایج ترین راهکارهای تحصیل رایگان در هلند است. بسیاری از دانشگاه های هلند هر ساله بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان خود ارایه می کنند. اگر متقاضی استفاده از بورسیه تحصیلی هلند در دانشگاه های این کشور هستید باید دقت کنید که آیا آن بورسیه برای دانشجویان بین المللی (International Students) هم ارایه می شود؟ آیا امکان استفاده از بورسیه دانشگاهی موردنظر برای مقطع تحصیلی موردنظر شما هم وجود دارد؟ همچنین به مهلت زمانی ثبت نام و تاریخ شروع دوره نیز حتما توجه داشته باشید.

بورسیه تحصیلی دانشگاه Leiden هلند

یکی از بورسیه های تحصیلی دانشگاهی کشور هلند، بورسیه Leiden University Excellence Scholarship است. این بورسیه برای خارج منطقه اقتصادی و اتحادیه اروپا (EEA/EU) بوده توسط دانشگاه لیدن ارایه می شود.

2- بورسیه های دولتی
برای تحصیل در هلند به صورت رایگان علاوه بر بورسیه های دانشگاهی امکان استفاده از بورسیه دولت هلند نیز وجود دارد. یکی از بورسیه های دولتی هلند Orange Knowledge Program نام دارد. این بورسیه از نوع fully-funded scholarship است و به تمامی هزینه های دانشجو را به طور کامل پوشش می دهد.

3- بورسیه های خصوصی
این نوع از بورسیه های تحصیلی توسط بخش خصوصی مثل شرکت ها ارایه می شود. برخی از موسسات ارتقا نیروی خود و یا جذب افراد متخصص ممکن است هزینه های تحصیل شما را تقبل نمایند. از آنجاییکه بورسیه های خصوصی هلند در مقایسه با موارد دانشگاهی و دولتی کمتر هستند احتمال یافتن گزینه مناسب در آن ها دشوارتر است.

تحصیل در هلند

محدودیت سنی برای تحصیل در هلند

یکی از مزایای مهم تحصیل در کشور هلند این است که به طور کلی محدودیت سنی برای تحصیل در هلند وجود ندارد. اغلب دانشگاه های هلند برای مقطع لیسانس شرط سنی حداقل 17 سال را اعلام کرده اند. همچنین براساس ویژگی های سنی افراد پذیرفته شده برای ادامه تحصیل در کشور هلند می توان گفت محدودیت سنی تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند از سن 29 تا 30 سال است. برای جذب دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد 35 سال و برای مقاطع بالاتر حداکثر سن قابل پذیرش 40 سال است. البته اعداد علام شده به عنوان محدودیت سنی ارتباط زیادی با گپ تحصیلی متقاضی تحصیل در کشور هلند دارد.

تحصیل در هلند بدون مدرک زبان

یکی پرسش های رایج علاقه مندان به تحصیل در کشور هلند این است که آیا تحصیل در هلند بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟ در برخی موارد ممکن است بتوانید پس از اخذ پذیریش در یک کالج هلندی برای اخذ مدرک زبان اقدام کنید. هم اکنون، تعدادی از مراکز آموزشی و دانشگاه های هلند امکان تحصیل بدون نیاز به مدرک زبان در این کشور را فراهم کرده اند. برخی از این دانشگاه ها عبارتند از:

  • دانشگاه آمستردام
  • دانشگاه گرونینگن
  • دانشگاه لیدن
  • دانشگاه روتردام
  • دانشگاه اوترخت
  • دانشگاه واگنینگن

برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره تحصیل در هلند بدون مدرک زبان تنها کافی است با دپارتمان مهاجرت تحصیلی به هلند کارینا تماس بگیرید.

تحصیل در هلند به زبان انگلیسی

هلند از جمله کشورهایی است که تحصیلات عالی در آن به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است. این ویژگی باعث شده است که کشور هلند به عنوان یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شود. این کشور به دلیل نظام آکادمیک خود به عنوان الگوی سیستم دانشگاهی در بسیاری از کشورهای جهان شناخته می شود. خالی از لطف نیست که یادآور شویم با شرکت در دوره زبان انگلیسی در هلند می تواند علاوه بر تحصیل از مزایای کار در هلند نیز برخوردار شوید.

نحوه ارسال مدرک زبان برای تحصیل در هلند

برای ارسال مدرک زبان در صورتی که در آزمون آیلتس شرکت کرده اید می توانید نتیجه آزمون را اسکن نموده و از طریق ایمیل برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. اما اگر مدرک زبان شما رای تحصیل در هلند از طریق آزمون تافل کسب شده است سایت ETS نتیجه آزمون را به صورت رسمی و مستقیم برای دانشگاه موردنظر شما ارسال می کند.

بهترین رشته های تحصیلی در هلند

  • اقتصاد
  • سلامت
  • تجارت
  • علوم کشاورزی
  • مهندسی
  • حقوق
  • جامعه شناسی
  • علوم کامپیوتر
  • ریاضیات
  • تاریخ
  • آموزش
  • زبان انگلیسی

 

پرسش های رایج برای تحصیل در هلند

هزینه تحصیل در هلند برای مقطع کارشناسی چقدر است؟

در حال حاضر هزینه تحصیل در هلند برای مقطع لیسانس در حدود 8000 تا 20000 یورو است.

آیا تحصیل در هلند رایگان است؟

در صورتی که بتوانید از بورسیه های دانشگاهی، دولتی یا خصوصی استفاده نمایید، می توانید به صورت رایگان در هلند تحصیل نمایید.

ویزای موردنیاز برای تحصیل در هلند از چه نوعی است است؟

برای تحصیل در هلند به ویزای MVV هلند یا ویزای بلندمدت که اعتبار آن بیشتر از 90 روز است نیاز دارند.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    برنامه Orange Knowledge که گفتید شامل چه چیزهایی هست؟
    آیا هزینه های زندگی، شهریه دانشگاه، هزینه اخذ ویزا و بیمه و همینطور بلیط سفر رفت و برگشت به هلند رو هم پوشش می ده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا