راهنمای جامع تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه | هزینه، دانشگاه ها، شرط سنی

مدارک تحصیلی فیزیوتراپی در ترکیه بسیاری از دانشگاه های ترکیه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران تایید شده است. اما این تنها دلیل علاقه مندی دانشجویان ایرانی به تحصیل در رشته فیزیوتراپی در ترکیه نیست. در این مطلب از موسسه مهاجرتی کارینا با عنوان راهنمای جامع تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه مباحثی مثل هزینه و شهریه تحصیل در رشته تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه، شرط سنی، لیست دانشگاه ها، مدارک و… بررسی شده اند. نکات مربوط به دریافت بورسیه فیزیوتراپی در ترکیه نیز توضیح داده شده است.

فیزیوتراپی در ترکیه
فیزیوتراپی در ترکیه

چرا فیزیوتراپی در ترکیه

ترکیه دارای مرز مشترک با ایران است به طوری که سه گذرگاه مرزی در استان آذربایجان غربی برای ورود زمینی به ترکیه از ایران وجود دارد. گذرگاه مرزی رازی دارای خط آهن است و به عنوان نزدیک‌ ترین راه برای رفتن به شهر وان ترکیه از شهر خوی در استان آذربایجان است. گذرگاه مرزی بازرگان، و گذرگاه مرزی سرو که در نزدیکی شهر ارومیه قرار گرفته است. ایران و ترکیه دارای شباهت های زیادی در فرهنگ، زبان، غذا و … هستند. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در دانشگاه های ترکیه به نسبت دانشگاه های اروپایی و امریکایی کمتر است. به دلیل آنکه اغلب رشته ها در مقاطع تحصیلی دانشگاهی ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی تدریس می شوند، فارغ التحصیلی در رشته فیزیوتراپی در ترکیه می تواند احتمال موفقیت در یافتن یک موقعیت شغلی مناسب در کشورهای انگلیسی زبان را افزایش دهد.

امور مهاجرتی مربوط به فیزیوتراپی در ترکیه در موسسه کارینا توسط دپارتمانی مستقل و تخصصی انجام می شود. مشاوران این گروه، مفتخر هستند که می توانند به تمامی پزسش های شما در ارتباط با تحصیل در ترکیه و مباحث مرتبط با آن مثل دندانپزشکی در ترکیه، آزمون YOS، آزمون SAT و داروسازی در ترکیه پاسخ دهند.

برای دریافت خدمات مشاوره ای درباره مهاجرت به ترکیه و اخذ انواع ویزای ترکیه فقط کافی است با ما تماس بگیرید یا فرم درخواست مشاوره رایگان را تکمیل نمایید.

تماس با کارینا

فرم درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

 

مقایسه رشته فیزیوتراپی (Physiotherapy) و پزشکی و دندان پزشکی

  • افرادی به زخم و خونریزی حساسیت دارند در فیزیوتراپی با این شرایط مواجه نمی شوند.
  • در فیزیوتراپی برخلاف پزشکی و دندان پزشکی شیف شب وجود ندارد.

 

اعتبار مدرک فیزیوتراپی در ترکیه

یکی از پرسش هایی که در مراحل اولیه انجام تحقیقات درباره تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه به وجود می آید اعتبار مدرک این رشته در ترکیه است. راهکار ساده برای ارزیابی ارزیابی مدرک فیزیوتراپی از کشور ترکیه استفاده از وبسایت QS World University Rankings است. این سایت به عنوان یک رفرنس معتبر در زمینه ارزیابی دانشگاه ها در سراسر جهان شناخته می شود. برای مشاهده اعتبار مدرک فیزیوتراپی در ترکیه کافی است بر روی لینک QS World University Rankings کلیک نمایید. در صفحه باز شده رتبه علمی دانشگاه های ترکیه را در سال 2024 نشان داده شده است.

 

برخی از دانشگاه های ارایه دهنده رشته فیزیوتراپی در ترکیه

این رشته در زبان انگلیسی اغلب با عنوان Physiotherapy and Rehabilitation معرفی می شود.

نام دانشگاه مقطع زبان تدریس
Bahcesehir University کارشناسی انگلیسی
Biruni University کارشناسی انگلیسی
Eastern Mediterranean University کارشناسی انگلیسی
Halic University کارشناسی انگلیسی
Istanbul Gelisim University کارشناسی انگلیسی
Istanbul Medipol University کارشناسی انگلیسی
Istinye University کارشناسی انگلیسی

 

آینده شغلی رشته فیزیوتراپی در ترکیه

آینده شغلی رشته فیزیوتراپی در ترکیه می تواند در برخی از موارد از رشته های پزشکی یا دندانپزشکی هم پول ساز تر باشد.

دکتر احسان دوگراماشی (İhsan Doğramacı)، اولین کالج فیزیوتراپی و توانبخشی را در سال 1961 در ترکیه تاسیس کرد. این کالج به مدت 25 سال تنها کالج فعال در زمینه فیزیوتراپی در کشور ترکیه بود. امروزه تعداد مراکز آموزشی ترکیه ای که امکان تحصیل در رشته فیزیوتراپی را ارایه می کنند به بیش از 52 مورد رسیده است.

هزینه فیزیوتراپی در ترکیه
هزینه فیزیوتراپی در ترکیه

هزینه فیزیوتراپی در ترکیه

دانشگاه محل تحصیل و امکانات آموزشی دو عامل مهم در تعیین هزینه فیزیوتراپی در ترکیه هستند. مقطع تحصیلی و زبانی که دوره آموزشی با آن ارایه می شود نیز در تعیین قیمت و شهریه دانشگاه موثر هستند. برای مثال هزینه فیزیوتراپی در ترکیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه Istanbul Gedik University به زبان ترکی سالیانه 2000 دلار است. اما برای تحصیل در مقطع دکتری این رشته در دانشگاه Bahcesehir University که به زبان ترکی ارایه می شود باید مبلغ 40000 دلار در سال به عنوان شهریه رشته فیزیوتراپی در ترکیه پرداخت شود. هزینه مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی نیز مبلغی در حدود 4000 تا 8000 دلار است. اما به طور کلی هم اکنون بین 2000 تا 10000 دلار در سال هزینه تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه است.

 

بورسیه فیزیوتراپی در ترکیه

به طور کلی دانشجویان با شرکت در آزمون هایی مثل آزمون YOS، آزمون SAT وارد دانشگاه های دولتی ترکیه می شوند. بر این اساس کاربرد بورسیه فیزیوتراپی در ترکیه برای دانشجویانی است که در دانشگاه های خصوصی تحصیل می کنند.

برخی از دانشگاه های خصوصی در کشور ترکیه آزمون هایی را برگزار می کنند و نفرات برتر این آزمون ها توسط دانشگاه بورسیه  فیزیوتراپی در ترکیه را به دست خواهند آورد. میزان بورسیه براساس رتبه افراد در آزمون متفاوت است برای مثال:

  • نفر اول، بورسیه 100%
  • نفر دوم، بورسیه 75%
  • بورسیه 50% شهریه دانشگاه برای افرادی که بتوانند نمره بازه تعیین شده توسط دانشگاه را به دست بیاورند.
مدت زمان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه
مدت زمان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

مدت زمان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

تحصیل در فیزیوتراپی در ترکیه در چهار مقطع تحصیلی امکان پذیر است:

  1. مقطع کاردانی فیزیوتراپی، دو سال
  2. مقطع کارشناسی – لیسانس فیزیو تراپی (.B.S)، چهار سال
  3. مقطع کارشناسی ارشد – فوق لیسانس فیزیوتراپی (.M.S)، دو سال
  4. مقطع دکتری – PhD فیزیوتراپی، چهار سال

فیزیوتراپی در ترکیه بدون آزمون

مدت زمان تحصیل فیزیوتراپی و توانبخشی در دانشگاه های ترکیه 4 سال است. در صورتی که دانشجو در حین تحصیل در این رشته مدرک زبان ترکی دریافت نکرده باشد، یک سال دیگر به عنوان «سال آمادگی زبان – language preparatory year» به این چهار سال اضافه می شود.

 

سوالات رایج در مورد فیزیوتراپی در ترکیه

فیزیوتراپی در ترکیه چند سال است؟

تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس فیزیوتراپی چهار سال است. این دوره به عنوان Physiotherapy and Rehabilitation Undergraduate Program شناخته می شود.

هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه رشته فیزیوتراپی در ترکیه چقدر است؟

سالیانه بین 2000 تا 10000 دلار هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه رشته فیزیوتراپی در ترکیه است.

 

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    تشکر از مطلب خوب و مفیدتون.
    من دانشجوی سال دوم فیزیوتراپی در ترکیه هستم. خواستم بگم که رشته فیزیوتراپی درساش نسبتا سنگینه. البته به نظرم حجم درسای فیزیوتراپی پزشکی خیلی فرقی نداره.
    و در آخر هم اینکه اگر می خواهید فیزیوتراپی تو کشور ترکیه بخونید باید اطلاعات اناتومی قابل قبولی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا