پرستاری در ترکیه 2024 | مزیت و مهم‌ترین عوامل برای مهاجرت پرستاری در ترکیه

در سال‌ های اخیر کشور ترکیه به مقصد محبوب برای دانشجویان پرستاری تبدیل شده‌ است. افرادی که علاقه مند به تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه هستند می توانند به این کشور مهاجرت کنند. ترکیه به عنوان یک کشور اروپایی در نظر گرفته می شود که علاوه بر امکان تحصیل و زندگی، فرصت‌ های بسیار متنوعی را به وجود می آورد. مزیت مهم دیگر پرستاری در ترکیه این است که ترکیه می‌ تواند پلی باشد برای رسیدن به اروپا و تجربه زندگی بین‌ المللی به ویژه برای دانشجویان ایرانی.

پرستاری در ترکیه
پرستاری در ترکیه

اعتبار بین المللی مدارک پرستاری ترکیه در کشورهای مختلف، و مورد تایید بودن دانشگاه های ترکیه از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، از عوامل مهمی هستند که باعث شده اند تحصیل در رشته پرستاری و کار به عنوان پرستار در ترکیه در ایران محبوبیت قابل توجهی داشته باشد. در این مطلب به بررسی نکات مهم مربوط به موضوع پرستاری در ترکیه مثل تحصیل بدون کنکور در ترکیه و هزینه های آن، معادل سازی مدرک، شغل پرستاری و حقوق آن می پردازیم.

تحصیل پرستاری بدون کنکور در ترکیه

برخی از داتشجویان که به دنبال تحصیل پرستاری بدون کنکور در ترکیه و مهاجرت به ترکیه هستند به این دلیل است که رتبه کنکور آن ها برای قبولی و پذیرفته شدن در دانشگاه‌ های ایران کافی نبود است. البته بعضی نیز علاقه مند به تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه هستند. این دلایل باعث شده است که ترکیه کشوری محبوب برای مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان ایرانی باشد. اما باید یادآور شد که مهاجرت و تحصیل در ترکیه برای تمامی رشته‌ های علوم پزشکی به آسانی نیست و چالش های مخصوص به خود را دارد.

مدارک پذیرش رشته پرستاری ترکیه

در ادامه مدارک مربوط به پرستاری در ترکیه معرفی می شود:

  1. مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی برای فارغ التحصیلان پیش از 1397
  2. نتایج آزمون SAT و یا آزمون YOS
  3. ترجمه مدارک دوره دبیرستان شامل ریز نمرات و اصل دیپلم دارای مهر تاییدیه سفارت یا کنسولگری کشور ترکیه
  4. پاسپورت با اعتبار کافی
  5. عکس پرسنلی

شغل پرستاری در ترکیه

در مورد شغل پرستاری در ترکیه و تحصیل در این کشور، لازم است قبل از هرگونه اقدام جوانب گوناگون این اقدام با دقت بررسی شوند. برخی از مهمترین نکات مربوط به شغل پرستاری در ترکیه عبارت هستند از:

  • شرایط زندگی
  • معدل دیپلم
  • هزینه ها
  • برنامه های بلندمدت برای آینده
  • سبک زندگی

کار پرستاری در ترکیه

برای فعالیت و کار پرستاری در ترکیه باید مدارک معادل سازی شوند.

معادل سازی مدرک پرستاری در ترکیه

برای معادل سازی مدرک پرستاری در ترکیه متقاضی باید در آزمون STS به زبان ترکی شرکت نماید. سپس دوره کارورزی که به طور معمول 6 ماه است باید گذرانده شود. یکی دیگر از مراحل انجام دنکلیک است. منظور از دنکلیک در مهاجرت پرستاری به ترکیه فریند تاییدیه و ارزشیابی دیپلم اخذ شده از ایران است.

حقوق پرستاری در ترکیه

بازه حقوق پرستاری در ترکیه در سال 2024 ماهیانه مبلغی بین 5 هزار دلار تا 7 هزار دلار است. میانگین درآمد پرستاری در ترکیه 2024 در حدود $6,064 در ماه است. میزان حقوق اعلام شده متناسب با عواملی مثل مدرک تحصیلی، میزان تخصص، تجربه و … در نظر گرفته می شود.

حقوق پرستار در ترکیه به پول ایران

با توجه به اعداد اعلام شده برای محاسبه حقوق پرستار در ترکیه به پول ایران کافی است اعداد را به قیمت روز دلار ضرب نمایید. برای مثال حقوق ماهیانه 5 هزار دلار با دلار 50.000 تومان می شود ماهی در حدود 250.000.000 تومان. البته باید هزینه های زندگی در ترکیه را نیز متناسب با این حقوق در نظر گرفت.

حقوق پرستار در ترکیه ۲۰۲۲

همانطور که در نمودار زیر مشخص است حقوق پرستار در ترکیه 2021 به طور میانگین سالیانه 10421 یورو اعلام شده است.

حقوق پرستار در ترکیه ۲۰۲۲
حقوق پرستار در ترکیه ۲۰۲۲

کمک پرستاری در ترکیه

مطابق ارقام اعلام شده حقوق کمک پرستار در ترکیه در سال 2024 در حدود 2942 دلار در ماه است. این میزان برای کمک پرستاران دارای سابقه کاری قابل توجه ماهیانه به عدد 3395 دلار نیز می رسد.

هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه

هزینه پرستاری در ترکیه به طور میانگین بین 3000 دلار تا 8000 دلار است. آگاهی از هزینه تحصیل پرستاری در ترکیه یکی از پرسش های رایج افرادی است که به مهاجرت و فعالیت به عنوان پرستار یا دانشجوی رشته پرستاری در ترکیه علاقه مند هستند. به طور کلی دو نوع دانشگاه در کشور ترکیه وجود دارد:

  1. دانشگاه‌ های دولتی
  2. دانشگاه‌ های خصوصی

هزینه پرستاری در ترکیه

برخی از موارد اصلی هزینه های تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه شامل موارد زیر است:

  • ترجمه مدارک
  • یادگیری زبان ترکی
  • شرکت در آزمون ها
  • تهیه بلیط
  • هزینه اقامت
  • هزینه تحصیل

تحصیل رایگان پرستاری در دانشگاه های دولتی ترکیه

برای پذیرفته شدن در دانشگاه های دولتی ترکیه کسب نتیجه خوب در دو آزمون بسیار مهم است.

آزمون YOS

YÖS آزمونی است که هر دانشجوی خارجی که بخواهد در دانشگاه‌ های ترکیه تحصیل کنند باید در آن شرکت کند. در هرسال تعداد قابل توجهی از دانشجوها با ملیت‌ های مختلف در این آزمون شرکت می‌ کنند. دانشجویان بین المللی با توجه به نتایج امتحان YÖS و نتیجه کسب شده در دانشگاه مرتبط ثبت نام نمایند. این امتحان شامل بخش های ریاضیات، هوش و هندسه است.

آزمون SAT

Scholastic Aptitude Test یا Scholastic Assessment Test آزمونی است که توسط College Board برگزار می شود. امتحان ست در ۱۹۲ کشور برگزار می‌ شود. ریاضیات و زبان انگلیسی دو بخش اصلی این آزمون هستند و هر یک از آن ها دارای 800 نمره است.

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته هایی مثل پرستاری در ترکیه یا پزشکی در ترکیه را دارند اغلب دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در رشته تجربی هستند، آگاهی از بخش های ریاضی دو آزمون معرفی شده برای آن ها ضروری است. احتمال موفقیت دانشجویان بین المللی در ورود به دانشگاه‌های دولتی و تحصیل رایگان در دانشگاه های ترکیه با کسب نتیجه خوب در یکی از این آزمون ها افزایش می یابد.

رشته پرستاری در ترکیه بدون ازمون

دانشگاه‌ های دولتی و خصوصی در ترکیه طرح‌ ها و برنامه‌ های تحصیلی متنوعی برای پذریش دانشجو ارایه می کنند. بر این اساس ممکن است برخی از دانشگاه ها اقدام به جذب دانشجویان برای رشته پرستاری در ترکیه بدون ازمون نمایند.

پرستاری در ترکیه چند سال است

مدت زمان تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه در مقطع کارشناسی و لیسانس 4 سال یا 8 ترم است. دانشجویان پرستاری در ترکیه برای فارغ‌ التحصیلی در مقطع کارشناسی پرستاری باید 240 واحد درسی را با موفقیت پاس کنند.

ارشد پرستاری در ترکیه

پس از اتمام مقطع کارشناسی، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در ترکیه دو سال به طول می انجامد. ارشد پرستاری در ترکیه به دو صورت دارای پایان نامه و بدون پایان نامه ارایه می شود. در حالت دارای پایان نامه حداقل 20 واحد درسی و در حالت بدون پایان نامه حداقل به گذراندن 30 واحد درسی نیاز است.

دورس پرستاری در ترکیه

دورس پرستاری در ترکیه در مقطع کارشناسی شامل موارد زیر است:

  • آناتومی (Anatomy)
  • فیزیولوژی (Physiology)
  • اصول و شیوه های پرستاری (Principles and Practices of Nursing)
  • اخلاق (Ethics)
  • بیوشیمی (Biochemistry)
  • میکروبیولوژی (Microbiology)
  • فارماکولوژی (Pharmacology)
  • آسيب شناسي (Pathology)
  • پرستاری (Nursing)

 

پرسش های رایج درباره پرستاری در ترکیه

تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه چند سال است؟

طول دوران تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه در مقطع کارشناسی و لیسانس 4 سال یا 8 ترم است.

هزینه تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه چقدر است؟

به طور متوسط هزینه لازم برای تحصیل در رشته پرستاری در کشور ترکیه بین 3000 تا 8000 دلار است.

حقوق پرستاری در ترکیه چقدر است؟

درآمد و میزان حقوق پرستار در ترکیه در هر ماه بین 5 هزار دلار تا 7 هزار دلار است.

‫8 دیدگاه ها

      1. سلام وقت بخیرممنون ازمقاله خوبتون .
        میخواستم ببینم من لیسانس پرستاری هستم ومتاهل داری دوفرزند باحدود۳سال سابقه بیمه کاری درایران وسنم۳۶سال هست ایا میتونم اقدام ب مهاجرت کاری درترکیه کنم؟

    1. سلام
      تشکر از پیامتون.
      به طور کلی برای تحصیل رشته پرستاری مدارک زیر لازم هستند:

      – مدارک مربوط به سوابق تحصیلی به همراه ترجمه آن ها
      – نتایج آزمون های زبان و تحصیلی مثل آزمون SAT و یا آزمون YOS
      – پاسپورت معتبر
      – عکس مطابق با شرایط گفته شده

  1. سلام بعد از گرفتن لیسانی پرستاری در دانشگاه های ایران میتوان به ترکیه بیمارستان های مورد علاقه به عنوان کار مهاجرت کرد

  2. آیا رشته پرستاری در ترکیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارایه می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا