راهنمای کامل تحصیل پزشکی در فرانسه ✔️ درآمد، هزینه ها و شرایط

فرانسه پیشینه طولانی در آموزش کادر پزشکی دارد. محبوبیت مهاجرت برای تحصیل پزشکی در فرانسه در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است. فرصت‌ های شغلی پزشکی، اعتبار بین المللی مدارک رشته پزشکی در فرانسه و امکان اخذ اقامت و شهروندی این کشور پس از فارغ التحصیلی، از ویژگی های قابل توجه تحصیل پزشکی در فرانسه است.

پزشکی در فرانسه
پزشکی در فرانسه

مهاجرت پزشکی در فرانسه

کادر درمانی و پرشکی در فرانسه شامل طیف وسیعی از شاخه های علم پزشکی مثل پزشکی عمومی و تخصص، دندانپزشکی، پرستاری، درمانگران و… است. وظیفه اصلی کادر پزشکی در کشور فرانسه تشخیص و درمان انواع بیماری ها است. به طور کلی محل فعالیت پزشکان در فرانسه شامل گزینه های زیر است:

  • بیمارستان ها
  • کلینیک ها
  • مطب های خصوصی

علوم پزشکی در فرانسه MMOPK نامیده می شوند که شامل 5 شاخه اصلی زیر است:

نام رشته فرانسوی انگلیسی
پزشکی Médecine Medicine
مامایی Maieutique Midwifery
دندان‌ پزشکی Odontologie Dentistry
داروسازی Pharmacie Pharmacy
فیزیوتراپی یا حرکت‌ درمانی Kinésithérapie Physiotherapy

 

درآمد پزشکی در فرانسه

به طور متوسط حقوق یک پزشک در فرانسه 45000 یورو در سال است. طبق آمار ارایه شده در سایت glassdoor درآمد پزشکی در فرانسه حداقل 45,000 یورو و حداکثر 54,000 یورو در سال است.

درآمد پزشکی در فرانسه
درآمد پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل پزشکی در فرانسه توسط واحدهای آموزش و تحقیقات پزشکی یا به اختصار UFR مدیریت می شود. حروف UFR برگرفته از کلمات Unités de formation et de recherche de médecine یا به انگلیسی Medical Training and Research Units هستند. آموزش دوره پزشکی حداقل ده سال پس از لیسانس طول می کشد و با دفاع از پایان نامه بالینی به پایان می رسد.

از زمان حذف آزمون ورودی پزشکی PACES در سال 2020، افراد علاقه مند به تحصیل پزشکی در فرانسه می توانند به 3 روش وارد پنج رشته‌ علوم پزشکی معرفی شده در بخش قبل شوند.

  1. PASS: دوره ویژه علوم سلامت که اغلب واحدهای درسی از دروس پزشکی است. تعدادی واحد نیز از لیسانس مربوطه ارایه مش وند.
  2. LAS: محوریت این نوع از لیسانس علوم سلامت است. تعداد قابل توجهی از واحدهای دوره LAS از لیسانس مربوطه هستند و تعدادی واحد نیز از دروس پزشکی هستند.
  3. معافیت از علوم MMOP

تفاوت L.A.S و PASS در تحصیل پزشکی در فرانسه

دوره ویژه علوم سلامت PASS که بر گرفته از Parcours Accès Santé Spécifique است در دانشگاه‌ های دارای دانشکده پزشکی ارایه می شود. دوره PASS جهت تحصیل در سال اول رشته پزشکی در فرانسه در نظر گرفته شده است. دوره PASS شامل رشته های دندانپزشکی در فرانسه،مامایی، فیزیوتراپی و داروسازی در فرانسه است.

دوره LAS که برگرفته از Licence Option Accès Santé است به معنی لیسانس با محوریت علوم سلامت است. به بیان دیگر دوره L.A.S  تحصیل به علوم سلامت از طریق دیگر انجام می شود. LAS در تحصیلات پزشکی فرانسه نوعی از لیسانس است که اجازه ورود به رشته های علوم پزشکی را فراهم می کند. دانشجویانی که دارای لیسانس غیرپزشکی مثل حقوق، اقتصاد، ادبیات و… هستند به شرط دارا بودن واحدهای فرعی در حوزه علوم سلامت می‌ توانند وارد رشته های علوم پزشکی شوند.

تحصیل پزشکی در فرانسه
تحصیل پزشکی در فرانسه

شرایط معافیت از علوم MMOP

تحصیل پزشکی در فرانسه منظور از معافیت از علوم پزشکی به این معنی است که بدون نیاز به گذراندن سال اول علوم سلامت وارد مسیر تحصیلی MMOP شوید. معافیت از علوم MMOP برای دانشجویانی است که دارای مدرک پزشکی، مامایی، دندانپزشکی و داروسازی (خارج از اتحادیه اروپا) هستند و یا در حال گرفتن این مدرک (خارج از اتحادیه اروپا) هستند.

دانشجویانی که دارای این شرایط هستند می توانند با استفاده از معافیت علوم پزشکی به فعالیت‌ های پزشکی خود در کشور مربوطه ادامه داده و به طور هم‌ زمان مطالعات علوم سلامت را در فرانسه دنبال کنند.

پزشکی در فرانسه چند سال است

مطالعات پزشکی در فرانسه دارای سه بخش است:

  1. DCEM
  2. PCEM
  3. پزشکی عمومی یا سایر تخصص ها

برای گرفتن مدرک عمومی پزشکی در فرانسه در حدود به هشت سال و برای تخصص جراحی به یازده سال تحصیل نیاز است. پزشکان برای فعالیت باید در شورای پزشکی فرانسه یا CNOM ثبت نام کنند.

زبان فرانسوی برای پزشکی در فرانسه

تسلط به زبان فرانسوی برای کار در فرانسه و تعامل با بیماران و همکاران کادر درمان الزامی است. دو آزمون رایج DELF و DALF از راهکارهای رایج برای نشان دادن تسلط به زبان فرانسوی هستند. اخذ نمره خوب در این آزمون ها احتمال موفقیت در یافتن فرصت شغلی پزشکی در فرانسه را به طور چشمگیری افزایش دهد. سطوح این دو آزمون به صورت زیر است:

  • آزمون DELF سطح های A1 تا B2
  • آزمون DALF سطح های C1 تا C2

سطح B2 حداقل سطح مهارت زبان فرانسه در یکی از آزمون های TCF ،TEF ،DELF است. داوطلبانی که همه دوران تحصیل دانشگاهی خود را به زبان فرانسوی گذرانده اند، مجاز به ارایه مدارک کتبی از موسسه آموزشی خود جهت دریافت گواهی رسمی فرانسه هستند.

تخصص پزشکی در فرانسه

مدت زمان اخذ تخصص پزشکی جراحی در فرانسه یازده سال است. برای دریافت فایل های مرتبط با تحصیل پزشکی در کشور فرانسه می توانید به لینک زیر از سایت کامپوس فرانس مراجعه نمایید.

https://www.iran.campusfrance.org/تحصیل-در-رشته-پزشکی

مهندسی پزشکی در فرانسه

سیستم آموزشی و دانشگاهی فرانسه باعث شده است که این کشور یک مقصد تحصیلی محبوب برای علاقه مندان به مهندسی پزشکی باشد. سالانه هزاران دانشجوی بین المللی در رشته مهندسی پزشکی در فرانسه مشغول به تحصیل می شوند. تعداد قابل توجهی از دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی ارایه می شوند و برای تحصیل در آن ها نیازی به مدرک زبان فرانسوی ندارید.

مهندسی پزشکی در فرانسه
مهندسی پزشکی در فرانسه

سوال های رایج در مورد پزشکی در فرانسه

مدت زمان تحصیل پزشکی (عمومی و تخصص جراحی) در فرانسه چقدر است؟

تحصیل پزشکی عمومی در فرانسه در حدود 8 سال و تخصص جراحی 11 سال است.

PASS در سال اول پزشکی در نظام جدید فرانسه به چه معنی است؟

PASS برگرفته از کلمات Parcours Accès Santé Spécifique است.

LAS در دوره تحصیل پزشکی در فرانسه به چه معنی است؟

LAS برگرفته از کلمات Licence Option Accès Santé است.

شرط مدرک زبان فرانسوی برای تحصیل پزشکی در فرانسه چیست؟

حداقل سطح مهارت زبان فرانسوی برا پزشکی در فرانسه سطح B2  در آزمون های TCF یا TEF و سطح B2 در آزمون DELF است.

حقوق پزشکی در فرانسه چقدر است؟

درآمد متوسط یک پزشک در فرانسه 45,000 یورو در سال است.

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا